top of page

Jezioro Wdzydzkie - Kaszubskie Morze w Borach Tucholskich

Wdzydze to nazwa wielkiego jeziora, powstałego z połączenia pięciu jezior: Wdzydze, Radolne, Gołuń, Jelenie i Słupinko. Nazywane bywa również Wielką Wodą, Szerzawą, a także morzem kaszubskim. Leży w Borach Tucholskich na terenie Kaszub Południowych, w województwie pomorskim.

Jezioro Wdzydzkie - panorama

Podróże po Polsce są naszą pasją i miłością. Uwielbiamy wycieczki planowane, ale równie chętnie ruszamy w trasę spontanicznie. Najczęściej wybieramy drogi wojewódzkie i lokalne, omijając autostrady i trasy szybkiego ruchu, dzięki czemu możemy odkryć wiele interesujących miejsc, wykonać kilka zdjęć do albumu i kupić pamiątkowy magnes…

Tegoroczny urlop postanowiliśmy spędzić w województwie pomorskim. Mieliśmy tylko siedem dni – zdecydowanie za mało, aby dużo zobaczyć i spokojnie wypocząć na łonie natury, ale nasz napięty plan zrealizowaliśmy w stu procentach. Chcieliśmy choć na chwilę się zatrzymać, aby zobaczyć, co ma do zaoferowania natura nad jeziorem Wdzydzkim. W przeddzień naszego przyjazdu w Borach Tucholskich szalała nawałnica, o której głośno było w całej Polsce. Na miejscu mogliśmy na własne oczy zobaczyć jej skutki – szkody wyrządzone w gospodarce leśnej i wodnej. Brak prądu i utrudnienia na drogach nie wystraszyły nas, co więcej – byliśmy ciekawi czy pomimo takich przeciwności losu, jesteśmy w stanie wykonać plan.

Jezioro Wdzydzkie, obok jeziora Turkusowego i jeziora Hańcza, to najpiękniejsze miejsce jakie do tej pory widzieliśmy. Największe wrażenie wywarła na nas rozległość jeziora, na które składa się tak naprawdę aż pięć połączonych ze sobą jezior: Wdzydzkiego, Jelenia, Radolnego, Gołuń i Słupinko. Głębokość jeziora Wdzydze dochodzi do 68 metrów, a jego ogólna powierzchnia wynosi 1570,3 hektarów, co oznacza, że jest to największe rozlewisko na Pojezierzu Kaszubskim. Kaszubskie Morze, jak nazywane bywa jezioro, zostało całkowicie objęte obszarem Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego. Co ciekawe, Wdzydze nie ma stałego połączenia z Morzem Bałtyckim, ale żyją w nim trocie. Naszą uwagę przykuł także fakt, że jezioro na mapie swoim kształtem przypomina krzyż.

Jeziora i okolicę doskonale można było podziwiać z wieży widokowej, znajdującej się w pobliskiej miejscowości Wdzydze Kiszewskie. Nawet udało się nam zrobić kilka zdjęć, choć zazwyczaj w połowie sierpnia wieża jest szczelnie wypełniona turystami. Połączone ze sobą jeziora wraz ze znajdującymi się na nich wyspami widziane z góry robią naprawdę olbrzymie wrażenie! Po zwiedzeniu okolicy samochodem, postanowiliśmy spędzić czas aktywnie nad jeziorem.

Zachęceni przez właścicieli agroturystyki Wdzydzka Checz, w której się zatrzymaliśmy, wybraliśmy się zatem na wycieczkę rowerową wokół jeziora Wdzydzkiego. Trasę mierzącą ponad 40 kilometrów podzieliliśmy na mniejsze odcinki, aby nacieszyć się po drodze widokami, zrobić zdjęcia i chwilę odpocząć. Szlak rowerowy wytyczony wokół jezior nie należy do najtrudniejszych, ale wspólnie zadecydowaliśmy, że poświęcimy na wycieczkę cały dzień. Po wcześniejszej nawałnicy mieliśmy obawy, że szlak może być w niektórych miejscach nieprzejezdny. Na szczęście spotykani na szlaku turyści uprzedzali nas, które miejsca na szlaku są nieprzejezdne z powodu powalonych drzew i jak najlepiej je ominąć, aby nie stracić zbyt dużo sił i czasu. Piękna przyroda we Wdzydzkim Parku Krajobrazowym połączona z wielkim rozlewiskiem jezior oraz słoneczna pogoda tego dnia spowodowała, że mimo zmęczenia, byliśmy zachwyceni wycieczką. Postanowiliśmy wykorzystać dobrą pogodę do końca i przepłynąć jezioro tym razem rowerami wodnymi. Po dotarciu na środek rozlewiska mieliśmy wrażenie, że czas się na chwilę zatrzymał. Brak wiatru. Cisza. Możliwość zamoczenia nóg w wodzie. Tak niewiele, a wystarczy, aby przez chwilę poczuć pełnię szczęścia.

Warto na koniec wspomnieć, że wspaniali gospodarze z agroturystyki przekazali nam kilka trików związanych z gotowaniem ośmiornicy. Dowiedzieliśmy się również w jaki sposób i jak długo powinno gotować się jagnięcinę…Podróże kształcą w wielu wymiarach, a otwartość na kontakty z ludźmi i przezwyciężanie trudności sprawiają, że jesteśmy ciekawi, co przyniesie kolejny dzień. Na pewno tam wrócimy, a tymczasem przedstawiamy Wam garść ciekawostek i wybranych zdjęć z naszej wycieczki.

Tomekmus

Bory Tucholskie (kasz. Tëchòlsczé Bòrë ) – jeden z największych kompleksów borów sosnowych w Polsce. Zajmuje ok. 3 tys. km² sandru w dorzeczu Brdy i Wdy oraz Równiny Tucholskiej i Równiny Charzykowskiej.

Jarząb pospolity, jarząb zwyczajny, jarzębina (Sorbus aucuparia L.). Surowe owoce zawierają toksyczny kwas parasorbinowy. Po zjedzeniu choćby kilku kulek surowej jarzębiny zaczną się wymioty i biegunka oraz bóle głowy. Jarzębina nadaje się do jedzenia tylko wtedy, gdy zostanie ususzona, ugotowana lub wcześniej zamrożona.

Wstężyk gajowy, ślimak gajowy (Cepaea nemoralis) – gatunek synantropijnego, roślinożernego ślimaka lądowego z rodziny ślimakowatych (Helicidae), jeden z bardziej pospolitych gatunków ślimaków i jeden z trzech wstężyków występujących w Polsce. Wstężyk gajowy w przeciwieństwie do wstężyka ogrodowego ma ciemnobrązową lub czarną wargę otaczającą otwór muszli.

Bocian biały (Ciconia ciconia) – gatunek dużego ptaka brodzącego z rodziny bocianów. Będąc mięsożercą, bocian biały zjada szereg zwierząt, w tym owady, ryby, płazy, gady, małe ssaki i małe ptaki. Większość ze swojego pożywienia znajduje na podłożu, wśród niskiej roślinności oraz w płytkich wodach.

Łabędź niemy (Cygnus olor) - powszechnie znany, duży, biały ptak wodny z czerwonym dziobem i czarną naroślą nad nim. Młode przez pierwszy rok życia są brązowe, stopniowo bielejąc. Samiec osiąga ciężar do 11 kg będąc jednym najcięższych ptaków latających. Para łabędzi łączy się ze sobą na całe życie. Samiec bywa agresywny broniąc gniazda przed intruzami lub demonstrując swą siłę w imponującej postawie z uniesionymi niczym żagle skrzydłami.

Na terenie jeziora można spotkać jeszcze żurawie, perkozy i tracze. Wśród ptaków zaobserwować można również puchacze, sowy uszate, bieliki, jastrzębie, kanie i myszołowy.

Język kaszubski, dialekt kaszubski (nazwy własne: kaszëbsczi jãzëk, kaszëbskô mòwa, pòmòrsczi jãzëk, kaszëbskò-słowińskô mòwa). Z prawnego punktu widzenia kaszubszczyzna jest w Polsce językiem regionalnym. Kaszubskim posługuje się w na co dzień 108 tys. Kaszubów.

Jezioro Wdzydzkie to wspaniała atrakcja dla żeglarzy oraz kajakarzy. Przez kompleks jezior prowadzi szlak spływu kajakowego a w okolicy można wyczarterować jachty i inny sprzęt wodny.

Wdzydze tu również urokliwe miejsca do biwakowania na dziko, odpowiadające klimatowi jezior mazurskich z lat 60. Tylko tu przybijając do brzegu można jeszcze znaleźć miejsce na ognisko a obok stos drewna pozostawiony przez prawdziwych żeglarzy.

Woda w jeziorze, jeśli nie kwitnie, jest kryształowo czysta i występują w niej raki. Czyste powietrze, piękne krajobrazy na zawsze zostaną w waszych wspomnieniach. To miejsce wręcz wymarzone dla osób chcących spędzić wakacje obcując z naturą.

Mam na imię Tomek i wspólnie z żoną lubię odkrywać nowe smaki i miejsca – na szlakach i poza szlakami turystycznymi. Podróżujemy zazwyczaj po Polsce, ale chętnie korzystamy z okazji poznania również innych krajów. Jesteśmy zawsze otwarci na nowe wyzwania i ciekawi, co przyniesie nam kolejna przygoda. Do wspólnie ustalonego celu wybieramy różne środki transportu, zbierając po drodze pamiątkowe magnesy z odwiedzanych miejsc, które z satysfakcją zdobywcy umieszczamy po powrocie do domu na magnetycznej mapie Polski. Ze zdjęć wykonanych podczas wyjazdów tworzymy roczne albumy. Od początku naszego małżeństwa uzbierało się już ich pięć i właśnie pracujemy nad szóstym J, a do siódmego albumu zbieramy i robimy zdjęcia. Naszą pasją Staramy się zarażać rodzinę, znajomych, a także innych ludzi, zatem – do zobaczenia gdzieś na szlaku :)